واحدی: چشم انداز وزارت کشور توسعه اقتصاد منطقه مرزی است



وزیر کشور اولویت دولت را همکاری سازنده و حداکثری با کشورهای همسایه دانست.

به گزارش ایسنا، احمد واحدی در نشست مشترک سفرا در کشورهای همسایه گفت: سیاست راهبردی جمهوری اسلامی ایران تعامل با همسایگان است. بررسی ها نشان می دهد که در دوران بورژوازی و حتی در اوج سیاست هایش در قبال اروپا، سهم جمهوری اسلامی ایران از مبادلات اقتصادی با این اتحادیه کمتر از حجم مبادلات با یکی از همسایگانش بوده است.

وی با تشریح توانمندی ها و پتانسیل های موجود در ایران و همچنین بازارهای مستقر در خارج از مرزهای کشور، افزود: با برنامه ریزی منسجم، هماهنگ و راهبردی می توان حجم صادرات و حجم مبادلات اقتصادی با همسایگان را افزایش داد، در حد قابل قبولی. ” این راهبرد بر اساس همسایگان اول به اقتصاد ملی و تقویت حقوق ارضی جمهوری اسلامی کمک خواهد کرد.

واحدی گفت: دیپلماسی سازنده با جهان از اصول اساسی سیاست خارجی ایران است اما اولویت اول سیاست خارجی جمهوری اسلامی در این دیپلماسی همسایگان است. اولویت های دیگر کشورهای اسلامی دیگر و در سطح بعدی متحدان در سایر زمینه ها هستند.

وی با اشاره به سیاست های کلی نظام بر اساس سند چشم انداز 1404 گفت: اسناد بالادستی کشور نیز نشان می دهد که ایران به این حوزه توجه داشته است، البته در گذشته نباید این سیاست جدی گرفته می شد.
رئیس شورای امنیت ملی خاطرنشان کرد: تعامل با کشورهای منطقه موجب تعمیق روابط راهبردی با همسایگان می شود و برقراری امنیت یکی از دستاوردهای مهم آن است.

وی دیدار مرزبانان با سفرای جمهوری اسلامی در کشورهای همسایه را مهم و راهبردی توصیف کرد. . در این راستا استانداران برای دستیابی به توسعه پایدار منطقه مرزی اختیار کامل دارند.

واحدی از استانداران خواست مشاورانی را انتخاب کنند که بتوانند تدابیر و برنامه هایی را برای مبادلات اقتصادی برون مرزی به آنها ارائه دهند.

وی از استاندار و سفیر خواست تا هر چه سریعتر برنامه مشترکی برای تقویت همکاری های مالی با استان های مرزی و نمایندگی های همجوار و تقویت ترانزیت کالا و خدمات تدوین کنند.

وزیر کشور در پایان گفت: روابط راهبردی در منطقه از طریق روابط اقتصادی، فرهنگی و همکاری های زیست محیطی، ترانزیتی و امنیتی حاصل می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید