با همسر پرخاشگر و بدسرپرست چه کنیم؟


روابط زناشویی همیشه پیچیده است، اما خطوط قرمزی وجود دارد که هرگز نباید از آنها عبور کرد. به عنوان مثال، اگر شریک زندگی شما به صورت لفظی به شما بدرفتاری می کند، مهم است که اقداماتی را برای جلوگیری از تبدیل آن به عادت انجام دهید.

آیا شما از آن دسته افرادی هستید که مدام مورد آزار و اذیت شوهرتان قرار می گیرید؟ آیا اغلب تعجب می کنید که چرا همسرتان نسبت به شما پرخاشگر است؟ آیا نگران این هستید که همسرتان به شما احترام نگذارد و هرگز احساسات شما مورد توجه قرار نگیرد؟ واقعیت این است که مشکلات ارتباطی مانند شما یکی از عوامل اصلی نارضایتی در یک رابطه عاشقانه است.

روابط انسانی پیچیده است و مسئولیت ها اغلب یک طرفه هستند. به هر حال، یک جفت از دو نفر تشکیل شده است که یک پویایی مشترک دارند. زندگی بدون حمایت هر دو طرف.

با این حال، آزار روانی یا کلامی می تواند به اندازه ای به عزت نفس شما آسیب برساند که ندانید چه اتفاقی می افتد یا نمی دانید چگونه با آن رفتار کنید. بنابراین، اگر در این شرایط هستید، در این درس، دستورالعمل هایی برای کمک به شما ارائه می دهیم.

مشکل پرخاشگری کلامی از طرف شوهر است یا مشکل ارتباطی در رابطه شما وجود دارد؟

اولین چیزی که باید در نظر بگیرید این است که تصور شما از نزدیک ترین رابطه تان همیشه درست نیست. در واقع، ارتباط عاطفی عمیق با دیگران می تواند باعث شود که خود را قربانی تصور کنید و به دیگران برچسب جنایتکار بزنید. با این حال، در واقعیت، مشکل ممکن است در واقع یکی از ارتباطات باشد.

سانچز آراگون و دیاز لیوینگ شش الگوی ارتباطی ممکن را در یک جفت توصیف کردند که به رضایت تجربه شده توسط هر دو شریک مربوط می شود.

برخی از این سبک های ارتباطی (مانند منفی یا خشونت آمیز) به وضوح مضر هستند و شامل توهین، توهین و بی احترامی می شوند. با این حال، سایر سبک های ارتباطی، مانند سبک های محتاطانه یا محافظ، نوعی ارتباط سرد و ناگهانی می تواند به شریک زندگی آسیب برساند، اما به خودی خود به معنای پرخاشگری نیست.

این امر به ویژه زمانی اهمیت پیدا می کند که شیوه های ارتباطی و مقابله ای هر دو عضو زوجین کاملاً متضاد باشد. به عنوان مثال، اگر یک طرف نیاز به گفتگو و ابراز احساسات داشته باشد و دیگری نادیده گرفته شود و تنها بودن را ترجیح دهد، این تفاوت در روش های ارتباطی منجر به درگیری می شود.

غالباً در این نوع شرایط، فشار آشکارتر از طرف طرف مقابل می تواند طرف مقابل را مجبور به دور شدن و فرار کند. به همین دلیل، مهم است که سبک ارتباطی خود و شریک زندگی خود را بشناسید تا بتوانید تعادل برقرار کنید.

علائم همسر آزاری کلامی

برای روشن شدن اینکه آیا قربانی پرخاشگری کلامی هستید یا خیر، در اینجا برخی از علائم رفتاری رایج ارتباط توهین آمیز آورده شده است:

1- شریک زندگی شما بدون اینکه بخواهد شما را بفهمد قضاوت می کند.

2- هر گونه تلاش برای صحبت با همسر به داد و فریاد و دعوا ختم می شود.

3- شما را مسخره می کنند.

4- برای آزار و تمسخر شما در حضور دیگران از طنز و کنایه استفاده می کنند.

5- با شما همدردی نمی کنند.

6- هدف آنها تسلط بر شما و کم ارزش کردن شماست.

7- همیشه به افکار یا عقاید شما پاسخ بدی می دهند.

چرا برخی از زوج ها پرخاشگر هستند؟

گاهی اوقات پرخاشگری کلامی و بی احترامی مشهود است، اگرچه هیچ توجیهی برای شریک زندگی شما وجود ندارد که بخواهد توهین کند، سر شما داد بزند، توهین کند یا شما را مسخره کند. با این حال، فهمیدن اینکه این رفتارها از کجا می آیند می تواند مفید باشد. به عنوان مثال، پرخاشگری کلامی می تواند یکی از شرایط زیر را ایجاد کند:

1. شریک زندگی شما در حال گذراندن یک موقعیت شخصی پیچیده یا استرس زا است. (فوت عزیزان، ورشکستگی مالی، افت تحصیلی و…) و در نتیجه ناتوانی شما در مدیریت هیجانات، در پاسخی نامناسب، ناراحتی یا اضطراب خود را به شما ابراز می کند.

2. به عنوان یک زوج، در یک رابطه منفی و خصمانه غوطه ور هستید که هر دو در آن مشارکت دارید. در واقع بی احترامی متقابل است و گرایش آن رو به رشد است.

3- شریک زندگی شما دارای ویژگی شخصیتی خاصی است که با پرخاشگری، تسلط یا عدم همدلی مشخص می شود و در طول زمان آن شخصیت را حفظ می کند. این می تواند منجر به آسیب های گذشته شود و نیاز به کار روانشناختی شخصی دارد.

چه باید کرد

هدف اصلی هر چه باشد، پرخاشگری کلامی و بی احترامی را نباید در رابطه تحمل کرد. بنابراین، اگر در این شرایط هستید، برخی از موارد زیر را امتحان کنید:

1. آنچه در حال وقوع است را بپذیرید و وجود آن را بپذیرید

این اولین قدم اساسی است. باید رفتار همسرتان را توجیه یا دست کم بگیرید و دست از شوخی بردارید. رویارویی با این واقعیت و پذیرش آن دردناک است، اما عواقب عاطفی ادامه آن بسیار زیاد خواهد بود.

دلایل پرخاشگری همسرتان نسبت به شما را مشخص کنید

آیا او شرایط سختی دارد؟ آیا کنترل استرس یا اضطراب دشوار است؟ آیا این ویژگی شخصیتی اوست؟ در واقع، همیشه مهم است که بدانیم پشت این نوع رفتار چیست و از کجا می آید. سپس، مناسب ترین اقدامات را برای حل اختلاف پیدا خواهید کرد.

3- خود را قاطعانه بیان کنید

اجازه دهید شریکتان بداند که چه نوع نگرش و رفتاری به شما آسیب می رساند و چه انتظاری از رابطه دارید.

4. مرزها را مشخص کنید

همه ما گاهی اوقات روز بدی را پشت سر می گذاریم یا در زمان های خاصی بیشتر احساس استرس و عصبانیت می کنیم. با این حال برخی از خطوط قرمز وجود دارد که به هیچ عنوان نباید از آنها عبور کرد. این مرزها را به روشنی و بدون ابهام تعریف کنید.

5- تصمیم بگیرید

وقتی مرزها را تعیین می کنید، باید بپذیرید که آنها عواقبی دارند. بنابراین، اگر همسرتان همچنان به شما بی احترامی می کند، از این وضعیت ناخوشایند خارج شوید و به رابطه پایان دهید.

شما باید انتخاب کنید

پس از خواندن این درس، اگر اکنون مطمئن هستید که همسرتان نسبت به شما پرخاشگر و بدرفتار است و از نظر عاطفی به شما آسیب می رساند، باید تصمیم بگیرید. در واقع شما در انتخاب های خود بر سر دوراهی قرار دارید و باید خودتان انتخاب کنید.

پایان یک رابطه همیشه دردناک است. در واقع ترس از تنهایی و احساس شکست می تواند فلج کننده باشد. به علاوه، شما از شر درهم و برهمی که به آن نیاز ندارید خلاص خواهید شد.

با این حال، زندگی در یک رابطه مضر می تواند از نظر روانی و عاطفی ویرانگر باشد.

پس انتخاب کنید که خودتان را دوست داشته باشید، از خودتان مراقبت کنید و به خودتان احترام بگذارید و سنگ تمام بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید