علم خانه می خواهد و باید در خانه خود زندگی کند/ الزامات توسعه علمی در کشور



رئیس سابق سازمان انرژی اتمی، توسعه علم را لازمه توسعه عدالت اجتماعی، ریسک پذیری و بسترسازی برای اکتشاف و تحقیق خواند و گفت: علم خانه می خواهد و باید در خود زندگی کند. خانه علم باید با توسعه همراه باشد و این امر جز با همکاری محقق نمی شود.

به گزارش ایسنا، دکتر. علی اکبر صالحی، معاون سابق رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در بیست و دومین دوره جوایز ترویج علم؛ وی ضمن تشکر و قدردانی از عملکرد انجمن ترویج علم در مراسم نکوداشت دکتر علی اکبر صالحی گفت: بحث خوبی در حوزه علمی در برنامه بود. امروز می بینیم که یک نفر به نام خدا زندگی می کند و یک نفر به نام خدا انسان را زنده می کند.

وی پزشکان و جراحان را واسطه فیض بین خالق و مخلوق عنوان کرد و ادامه داد: می رسیم. پیامبر اکرم در آن زمان می فرماید: علم گنج بزرگی است که کامل نیست. این عبارت کوتاه اما پر معنی است و 1400 سال پیش در حجاز و عربستان سعودی گفته شده است.

او سایر دستورات پیامبر را بیان می کند که علم بر همه خوبی ها و جهل بر همه بدی ها است. این گفته در شرایط کنونی کشور بسیار منطقی است.

وی گفت: ما می خواهیم بدون سلاح علم قدرت خود را نشان دهیم، پس بهتر است این کار را نکنیم زیرا گرفتار خواهیم شد. علم در جامعه ای بدون عدالت ریشه نمی گیرد و این به معنای دسترسی برابر به آموزش است.

دومی در اوایل دهه 1970 بود و ما روی آن تمرکز کردیم، زیرا ابن سینا در استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان، کرمان و کرمانشاه بسیار زیاد بود که به دلیل عدم دسترسی به آموزش ویران شده بودند.

وی تاکید کرد: اگر عدالت اجتماعی در جامعه وجود نداشته باشد، شرایط برای توسعه علم فراهم نمی شود. وی گفت: در همان دهه 70 دانش آموزی را دیدیم که پدر و مادرش زندانی بودند اما یکی از بهترین دانش آموزان بود و جمهوری اسلامی این فرد را مجبور به تحصیل کرده است.

صالحی توسعه عدالت آموزشی را لازمه تولید علم دانست و ریسک پذیری، گفت و گو و تعامل و احساس مشارکت جمعی را از دیگر ضرورت های تولید علمی و توسعه کشور دانست. روحیه همکاری و کار گروهی در این زمینه بسیار مهم است و در اسلام نیز توصیه شده است که با هم غذا بخوریم و به صورت انفرادی نخوریم.

وی با تاکید بر اینکه اهل سنت آن را به خوبی رعایت کرده اند، با هم بودن را مایه سعادت دانست و گفت: حکیم فردوسی در شاهنامه خود قهرمانی خلق کرده که به اشتباه او را رستم می نامیم اما ایران را قهرمان می داند. کردها و فردوسی قهرمان بودند. از ایران و ملت ایران در ایران همه می خواهند رستم باشند، ما باید با هم رستم باشیم.

رئیس سابق دانشگاه صنعتی شریف ایجاد بستر تحقیق و پژوهش را از دیگر الزامات توسعه علم برشمرد و گفت: علاوه بر این باید به دنیا احترام بگذاریم. در کشوری که مورد احترام جهانیان است علم رواج دارد و دنیا جایگاه احترام خاص خود را دارد که در آن شناخت دنیا نیز مهم است.

صالحی با اشاره به اینکه جامعه به عنوان دکتر، مهندس منتسب است، بر لزوم مبارزه با آفات در این زمینه برای کشف دنیای واقعی تاکید کرد و خاطرنشان کرد: احترام به دنیا، احترام اجتماعی به بیان آزادانه عقاید و اندیشه ها. نظر بسیار مهم است. اگر می‌خواهیم به دنیا احترام بگذاریم، باید این احساس را به آنها بدهیم که می‌توانند بدون نگرانی خودشان را ابراز کنند.

صالحی ترویج علم را یکی دیگر از ضروریات توسعه علم دانست و گفت: نه تنها مردم و دانشگاه بلکه مسئولین نیز نقش مهمی در اعتلای علم دارند. چون اگر مسئولین به دانشگاه نروند چاره ای جز نوشتن علم خود به نفع دیگران ندارند.

وی ادامه داد: در این راستا دانشگاه ها باید روی توسعه برنامه ها تمرکز کنند اما از سوی دیگر در نشر علم نباید از دنیا جدا باشیم.

صالحی تاکید کرد: علم نیاز به خانه دارد و باید در خانه خود بماند و او را از سردرگمی نجات دهد. علم باید با توسعه همراه باشد و این امر جز با همکاری محقق نمی شود.

به گزارش ایسنا، در بیست و دومین دوره جوایز ارتقای علم پژوهشی و خدمات علمی، دکتر علی اکبر صالحی با حضور آیت الله محقق داماد رئیس گروه معارف اسلامی فرهنگستان علوم ایران و جمعی از اساتید و اساتید دانشگاه تجلیل شد. محققین لوح های یادبودی توسط انجمن ترویج علم تدارک دیده شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید