درام درباره داستان / مفهوم انتظار “پیرزن با خانه ای روی زمین” – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان


سروش طاهری کارگردان نمایش «پیرزنی که خانه داشت» که این روزها در تماشاخانه مهر کالا کندرا روی صحنه می رود در گفت و گو با خبرنگار مهر از استقبالی که از این نمایش گرفت، گفت. جذاب خلق می کند و مردم به آثاری علاقه مند می شوند که از نظر بصری جذاب باشند، بنابراین اجرا به خوبی با مخاطب ارتباط برقرار می کند.

وی گفت: این نمایشنامه اثری از شهرام کرمی است که با نام «عروس قنات» منتشر شده است که با همراهی آقای کرمی نام نمایشنامه را تغییر دادم. این نمایشنامه دارای 5 قسمت است که در اصل به هم مرتبط هستند و در ارائه سعی کرده ام این رابطه را پر رنگ تر کنم. در مجموع نمایشنامه درباره مفهوم «پیرزنی که خانه ای روی زمین داشت» است. بخصوص در انتظار زنان این کشور؛ منتظر 9 ماه برای تولد می آید در انتظار بازگشت بچه ها یا کسانی که به جنگ رفته اند؟ پدر چه برادر یا فرزند و همسری. در این نمایش تاکید ما بر مفهوم بیت است.چهار صدمه به یکی از اعضا/ دیگران «اعضا را ترک نکن» هم به این معناست که اتفاقی که چند سال پیش برای یکی از آنها افتاد روی پشت سر خانواده تأثیر می گذارد.

این کارگردان است اجرای همزمانمرض وی گفت: ما درباره دفاع مقدس صحبت نمی کنیم، ما از مفهوم جنگ، مفهوم انتظار و هر نوع دفاعی برای صیانت از خانواده و میهن صحبت می کنیم. نه فقط در مورد جنگی که در حال انجام است، بلکه در مقیاس وسیع.

طاهری ادامه داد: در این نمایش به شخصیت نسل بشر یعنی هر مادر، هر فرزند یا هر انسان شهیدی پرداخته می شود. هویت قطعاً معنا پیدا می کند و گذشته، آینده و زندگی مشخصی دارد. در این نمایش سعی شده است شخصیت هر فرد به صورت جداگانه مورد تحلیل قرار گیرد.

وی در پایان صحبت های خود درباره فضاسازی و طراحی صحنه گفت: طراحی صحنه توسط سینا ییلاق بیگی انجام شده و طراحی به گونه ای است که کل محل کار در دل خاکریز به تصویر کشیده شده است. خاکریز که بعدها منبع آب شد، جاده و هیچ کمبودی وجود ندارد. این واقعاً به تلاش ما مربوط می شود سوررئالیست بیایید در کل کار هر کاری می خواهیم بکنیم. فضا و نور مراسم عالی است سوررئالیست در مرز بین داستان و واقعیت این است که ما در حال حرکت هستیم، البته کابوس می بینیم واره و اکسپرسیونیسم از بین نرفته است و فضا رویایی و تصویرسازی تخیلی

در این نمایش پروا آقاجانی، سحر پیرعلی، نیلوفر پناهی، مانلی حسین پور، فرهان حقیقیان، درسا درخشان، الهه جهمتی، مارال عبدالحسین پور، امیررجا کوشانی و سعید مصطفایی تا 5 دی ماه در تماشاخانه مهر حسین هنری به ایفای نقش می پردازند.

عکس ها از رضا جاویدی است.

دیدگاهتان را بنویسید